Page 135 - Ekologia prokreacji 2021
P. 135
134 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
Stwierdzono, że wśród badanych, którym przekazywano w szkole
informację, iż abstynencja seksualna jest podstawowym sposobem
uniknięcia zarażenia wirusem HIV, ryzyko wczesnej inicjacji seksual-
nej było niższe niż wśród tych, którzy takiej informacji w trakcie na-
uczania nie otrzymali. Niższy poziom ryzyka wczesnej inicjacji
wystąpił w grupie chłopców w porównaniu z grupą dziewcząt (war-
tość współczynnika ryzyka wyniosła odpowiednio 0,85 i 0,90)
(E. y. Tenkorang, E. Maticka-Tyndale, Individual- and Community-Level Influences on
the Timing of Sexual Debut Among Youth in Nyanza, Kenya, w: „International Per-
spectives on Sexual and Reproductive Health”, Vol. 40, nr 2, 2014, s. 68–78)
W latach 1998–2000 przeprowadzono badanie wśród 1 172 nasto-
latków zamieszkujących 15 osiedli w pięciu amerykańskich miastach.
Młodzież pochodziła z rodzin o niskim statusie ekonomicznym. Ba-
danie polegało na przekazaniu młodym ludziom wiedzy o prewencji
HIV, czyli m.in. o tym, jak unikać ryzykownych zachowań seksual-
nych, jak odmawiać propozycjom o charakterze seksualnym, w jaki
sposób budować szacunek do samego siebie. Po upływie około roku
dokonano porównania postaw nastolatków biorących udział w ba-
daniu z postawami ich rówieśników z grupy kontrolnej. Okazało się,
że nastolatkowie z grupy badawczej przejawiali większą skłonność
do opóźniania momentu inicjacji seksualnej (85%) niż osoby z grupy
kontrolnej (76%). We wnioskach badacze stwierdzają, że tego typu
działania edukacyjne pozwalają uzyskać i utrzymać postawy redu-
kujące ryzykowne zachowania seksualne, włączając w to opóźnianie
inicjacji seksualnej oraz zwiększają częstość użycia prezerwatyw.
(K. Sikkema, E. Anderson, J. Kelly et al., Outcomes of a randomized, controlled com-
munity-level HIV prevention intervention for adolescents in low-income housing de-
velopments w: „AIDS”, Vol. 19, nr 14, 2005, s. 1509–1516)
Do podobnych wniosków prowadzą wyniki badań przeprowadzo-
nych przez zespół naukowców z Uniwersytetu Illinois w Chicago.
Objęto nimi 310 nieletnich przestępców w wieku 13-17 lat, umiesz-
czonych w placówkach resocjalizacyjnych i uczestniczących w spe-
cjalnych programach edukacyjnych. Ponad połowa z nich (losowo
wybrane 163 osoby) brała udział w programie ukierunkowanym
bezpośrednio na zapobieganie HIV/AIDS, a pozostali (grupa