Page 140 - Ekologia prokreacji 2021
P. 140

7 .   EDUKA C J A   S EK S U ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  139

            Potrzeba prowadzenia edukacji seksualnej w szkołach wydaje się
            w czasach współczesnych oczywista. Przedmiotem sporu pozostaje
            jedynie wybór właściwego jej rodzaju. Opierając się na doświadcze-
            niach z wielu krajów i badaniach naukowych, można wyodrębnić
            trzy główne rodzaje wychowania seksualnego:

               A.  Wychowanie do abstynencji seksualnej (ang. chastity educa-
                 tion, abstinence-only education)



               B.  Biologiczną edukację seksualną (ang. biological sex education)

               C.  Złożoną edukację seksualną, zawierającą oba po wyższe po-

                 dejścia (ang. comprehensive sex education).
               (American Academy of Pediatrics, Condom use by adolescents, „Pediatrics”,
               Vol. 107, nr 6, June 2001, s. 1463–1469)

            Podstawa programu wymienionego w punkcie A opiera się na prze-
            konaniu, że najskuteczniejszym sposobem unikania ciąż nastolatek
            i chorób wenerycznych jest wychowywanie nastolatków do wstrze-
            mięźliwości seksualnej (polski model Wychowania do życia w rodzi-
            nie w dużym stopniu zawiera elementy tego podejścia, podkreślając
            znaczenie takich wartości, jak np. rodzina, małżeństwo, wierność).
            Wymieniona w punkcie B biologiczna seksedukacja opiera się
            na przekazie informacji dotyczących ludzkiej prokreacji, rozwoju
            płciowego, zapobiegania wykorzystywaniu seksualnemu, kontroli
            urodzeń, aborcji i jej dostępności, metod zapobiegania ciąży, środ-
            ków antykoncepcyjnych oraz ułatwianiu ich dostępności dla mło-
            dzieży, lecz nie promuje zasad moralnych czy formacji duchowej
            (elementy tego podejścia realizowane są np. w Wielkiej Brytanii
            i w Szwecji). Edukację seksualną (rozumianą jako typ B lub C) zaczę-
            to powszechnie wprowadzać w Stanach Zjednoczonych i w Europie
            Zachodniej z końcem lat 1960. i na początku lat 1970. W Stanach
            Zjednoczonych w latach 1990., w czasie kadencji republikańskich
            prezydentów, podejście do edukacji seksualnej zaczęło się zmieniać.
            Na mocy reformy wprowadzonej w USA w 1996 roku (Welfare Re-
            form) przeznaczono 250 mln dolarów z funduszy federalnych na
            edukację seksualną typu abstynenckiego, której głównym celem
            jest ukazanie korzyści społecznych, psychologicznych oraz zdro-
            wotnych wynikających z abstynencji od stosunków seksualnych.
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145