Page 142 - Ekologia prokreacji 2021
P. 142

7 .   EDUKA C J A   S EK S U ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  141

            doświadczeń heteroseksualnych, bądź dla redukcji ciąż wśród
            nastolatków.
            (M. Wiggins, Ch. Bonell, M. Sawtell et al., Health outcomes of youth development

            programme in England: prospective matched comparison study, w: „British Medical

            Journal”, Vol. 339; b2534, 2009 s. 1–8)


            W 10 szkołach w stanie Seattle, w których realizowano program dar-
            mowego udostępniania prezerwatyw, przed jego wdrożeniem
            w roku 1993 przebadano 7 179 uczniów, natomiast w 1995 roku
            – po zakończeniu programu – 7 893 uczniów. Wyniki badań z Seattle

            zestawiono z wynikami badania Centrum Zwalczania i Zapobiegania

            Chorobom CDC (Centers for Disease Control and Prevention), które
            przeprowadzono w 1993 roku wśród 16 296 uczniów w 155 szko-
            łach, zaś w roku 1995 wśród 10 904 uczniów w 110 szkołach.

            Uczniowie w Seattle pobrali średnio 4,6 prezerwatyw w ciągu roku.
            W porównaniu z wynikami uzyskanymi w badaniu CDC, odsetek
            uczniów w Seattle, którzy kiedykolwiek podejmowali aktywność sek-

            sualną, pozostał stabilny po projekcie, zaś procent doświadczonych
            seksualnie uczniów, którzy w czasie ostatniego stosunku seksualne-
            go używali prezerwatyw spadł znacząco, zwłaszcza w 5 szkołach,
            w których wystawiono kosze z prezerwatywami przy szkolnej klinice.
            Wśród uczniów, którzy podejmowali aktywność seksualną w ciągu
            ostatnich 3 miesięcy, odsetek tych, którzy używali prezerwatywy
            podczas ostatniego współżycia spadł z 57 do 51%, podczas gdy
            w ogólnonarodowym badaniu wzrósł z 53 do 56%. W podsumowa-
            niu badacze stwierdzili, iż udostępnienie prezerwatyw uczniom spra-
            wiło, że pobrali oni relatywnie dużą ich ilość, natomiast nie
            zwiększyło częstości ich stosowania. Program udostępniający pre-
            zerwatywy nie zmienił wskaźników aktywności seksualnej uczniów

            w Seattle, w porównaniu z ogólnonarodowymi wynikami badań.
            (D. Kirby, N. D. Brener, N. L. Brown et al., The Impact of Condom Distribution in Se-

            attle Schools on Sexual Behavior and Condom Use, w: „American Journal of Public

            Health”, Vol. 89, nr 2, 1999, s. 182–187)
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147