Page 141 - Ekologia prokreacji 2021
P. 141

140   EK OL OGIA   PR OKRE A C JI .   V ADEME CUM

                  W tym modelu edukacji seksualnej przedstawia się abstynencję
                  seksualną poza małżeństwem jako pożądaną normę dla uczniów
                  na wszystkich poziomach nauczania, podkreślając, że jest ona jedy-
                  ną pewną metodą zapobiegania ciąży pozamałżeńskiej i zakażenia
                  chorobami wenerycznymi. Podkreśla się także, że monogamiczny,
                  wierny związek małżeński jest oczekiwanym standardem aktyw-
                  ności seksualnej człowieka; pozamałżeńskie kontakty seksualne

                  mogą wywierać negatywny wpływ na sferę psychiczną i fizyczną;
                  posiadanie dzieci pozamałżeńskich jest związane z negatywnymi
                  skutkami dla nich samych, ich rodziców i społeczeństwa; alkohol
                  i narkotyki zwiększają skłonność do przyjmowania ofert seksual-
                  nych; przed podjęciem aktywności seksualnej ważne jest uzyskanie
                  samowystarczalności.

                     Jakie są społeczne konsekwencje działań
                     polegających na udostępnianiu młodzieży
                     antykoncepcji i środków wczesnoporonnych?



                  Członkowie Amerykańskiej Akademii Pediatrii stwierdzili: „Większe
                  zastosowanie prezerwatyw może jedynie zmniejszyć, lecz nigdy nie
                  może usunąć ryzyka zarażenia się chorobami przekazywanymi drogą
                  płciową, oraz HIV, a także niechcianej ciąży”.
                  (American Academy of Pediatrics, Condom use by adolescents, w: „Pediatrics”,
                  Vol. 107, nr 6, 2001, s. 1463–1469)


                  W brytyjskim badaniu przeprowadzonym wśród 2 724 nastolatków
                  w wieku 13–15 lat porównywano wskaźniki ciąż, spożycia alkoholu
                  oraz użycia konopi indyjskich po 18 miesiącach od podjęcia działań
                  edukacyjnych, polegających m.in. na przekazywaniu informacji o do-
                  stępie do środków planowania rodziny wśród objętych tym progra-
                  mem edukacyjnym i w grupie kontrolnej. Dziewczęta z grupy
                  badawczej częściej zachodziły w ciążę (16% w porównaniu z 6%
                  z grupy kontrolnej) a także częściej deklarowały doświadczenia he-
                  teroseksualne (odpowiednio 58% i 33%). Podsumowując wyniki
                  badań ich autorzy stwierdzili, że brak dowodów na to, iż zastosowa-
                  ne działania edukacyjne okazały się skuteczne dla opóźniania
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146