Page 141 - Ekologia prokreacji 2021
P. 141
140 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
W tym modelu edukacji seksualnej przedstawia się abstynencję
seksualną poza małżeństwem jako pożądaną normę dla uczniów
na wszystkich poziomach nauczania, podkreślając, że jest ona jedy-
ną pewną metodą zapobiegania ciąży pozamałżeńskiej i zakażenia
chorobami wenerycznymi. Podkreśla się także, że monogamiczny,
wierny związek małżeński jest oczekiwanym standardem aktyw-
ności seksualnej człowieka; pozamałżeńskie kontakty seksualne
mogą wywierać negatywny wpływ na sferę psychiczną i fizyczną;
posiadanie dzieci pozamałżeńskich jest związane z negatywnymi
skutkami dla nich samych, ich rodziców i społeczeństwa; alkohol
i narkotyki zwiększają skłonność do przyjmowania ofert seksual-
nych; przed podjęciem aktywności seksualnej ważne jest uzyskanie
samowystarczalności.
Jakie są społeczne konsekwencje działań
polegających na udostępnianiu młodzieży
antykoncepcji i środków wczesnoporonnych?
Członkowie Amerykańskiej Akademii Pediatrii stwierdzili: „Większe
zastosowanie prezerwatyw może jedynie zmniejszyć, lecz nigdy nie
może usunąć ryzyka zarażenia się chorobami przekazywanymi drogą
płciową, oraz HIV, a także niechcianej ciąży”.
(American Academy of Pediatrics, Condom use by adolescents, w: „Pediatrics”,
Vol. 107, nr 6, 2001, s. 1463–1469)
W brytyjskim badaniu przeprowadzonym wśród 2 724 nastolatków
w wieku 13–15 lat porównywano wskaźniki ciąż, spożycia alkoholu
oraz użycia konopi indyjskich po 18 miesiącach od podjęcia działań
edukacyjnych, polegających m.in. na przekazywaniu informacji o do-
stępie do środków planowania rodziny wśród objętych tym progra-
mem edukacyjnym i w grupie kontrolnej. Dziewczęta z grupy
badawczej częściej zachodziły w ciążę (16% w porównaniu z 6%
z grupy kontrolnej) a także częściej deklarowały doświadczenia he-
teroseksualne (odpowiednio 58% i 33%). Podsumowując wyniki
badań ich autorzy stwierdzili, że brak dowodów na to, iż zastosowa-
ne działania edukacyjne okazały się skuteczne dla opóźniania