Page 152 - Ekologia prokreacji 2021
P. 152
7 . EDUKA C J A S EK S U ALNA I JEJ SK UTE CZNOŚĆ 151
czy istnieją badania empiryczne dotyczące
skuteczności programów edukacji seksualnej
promujących abstynencję?
Programem abstynenckim, którego skuteczność określa redukcja
stosunków seksualnych w ciągu ostatniego miesiąca wśród młodzie-
ży biorącej w nim udział, w porównaniu z grupą kontrolną, jest pro-
gram Sex Can Wait. Program ten składał się z pięciotygodniowego
modułu edukacyjnego obejmującego 23 lekcje w wyższych klasach
szkoły podstawowej (ang. elementary level) i 24 lekcji na poziomie
szkoły średniej (ang. middle school, high school). W skład treści pro-
gramowych wchodziły następujące zagadnienia: 1. Poznanie siebie
– samoświadomość, anatomia i fizjologia układu rozrodczego, zmia-
ny związane z dojrzewaniem, umiejętności dotyczące wyboru war-
tości i podejmowania decyzji. 2. Relacje z innymi – rozwój
umiejętności komunikacji. 3. Planowanie przyszłości – wyznaczanie
celów i planowanie życia.
(G. Denny, M. young, S. Rausch, Spear, An Evaluation of An Abstinence Education
Curriculum Series: Sex Can Wait, w: „American Journal of Health Behavior”, 2002;
26 (5), s. 366–377)
Z badań nad skutecznością programów abstynenckich realizowa-
nych w szkołach w Cleveland, w których wzięło udział 2069 uczniów,
wynika, że po pięciu miesiącach od zakończenia programu abstynec-
kiego For Keeps, prowadzonego przez organizację Operation Keep-
sake, uczniowie biorący w nim udział mieli zarówno mniej
stosunków seksualnych, jak i partnerów seksualnych.
(E. A. Borawski, E. S. Trapl, L. D. Lovegreen, et al., Effectiveness of Abstinence-only
Intervention in Middle School Teens, w: „American Journal of Health Behavior”,
Vol. 29, nr 5, 2005, s. 423–434)
Badaniaprzeprowadzone wśród 1400 młodych kobiet w USA wyka-
zały, że te z nich, które uczestniczyły w szkole w abstynenckiej edu-
kacji seksualnej lub edukacji abstynenckiej łączonej z edukacją na
temat antykoncepcji, 1,68 razy rzadziej zachodziły w ciążę niż te,
które nie brały udziału w takiej edukacji. Ważnym wnioskiem