Page 152 - Ekologia prokreacji 2021
P. 152

7 .   EDUKA C J A   S EK S U ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  151

                czy istnieją badania empiryczne dotyczące
                skuteczności programów edukacji seksualnej
                promujących abstynencję?


            Programem abstynenckim, którego skuteczność określa redukcja
            stosunków seksualnych w ciągu ostatniego miesiąca wśród młodzie-
            ży biorącej w nim udział, w porównaniu z grupą kontrolną, jest pro-
            gram Sex Can Wait. Program ten składał się z pięciotygodniowego
            modułu edukacyjnego obejmującego 23 lekcje w wyższych klasach
            szkoły podstawowej (ang. elementary level) i 24 lekcji na poziomie
            szkoły średniej (ang. middle school, high school). W skład treści pro-
            gramowych wchodziły następujące zagadnienia: 1. Poznanie siebie
            – samoświadomość, anatomia i fizjologia układu rozrodczego, zmia-

            ny związane z dojrzewaniem, umiejętności dotyczące wyboru war-
            tości i podejmowania decyzji. 2. Relacje z innymi – rozwój
            umiejętności komunikacji. 3. Planowanie przyszłości – wyznaczanie
            celów i planowanie życia.


            (G. Denny, M. young, S. Rausch, Spear, An Evaluation of An Abstinence Education

            Curriculum Series: Sex Can Wait, w: „American Journal of Health Behavior”, 2002;
            26 (5), s. 366–377)
            Z badań nad skutecznością programów abstynenckich realizowa-
            nych w szkołach w Cleveland, w których wzięło udział 2069 uczniów,
            wynika, że po pięciu miesiącach od zakończenia programu abstynec-

            kiego For Keeps, prowadzonego przez organizację Operation Keep-
            sake, uczniowie biorący w nim udział mieli zarówno mniej
            stosunków seksualnych, jak i partnerów seksualnych.



            (E. A. Borawski, E. S. Trapl, L. D. Lovegreen, et al., Effectiveness of Abstinence-only
            Intervention in Middle School Teens, w: „American Journal of Health Behavior”,
            Vol. 29, nr 5, 2005, s. 423–434)
            Badaniaprzeprowadzone wśród 1400 młodych kobiet w USA wyka-

            zały, że te z nich, które uczestniczyły w szkole w abstynenckiej edu-
            kacji seksualnej lub edukacji abstynenckiej łączonej z edukacją na
            temat antykoncepcji, 1,68 razy rzadziej zachodziły w ciążę niż te,
            które nie brały udziału w takiej edukacji. Ważnym wnioskiem
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157