Page 153 - Ekologia prokreacji 2021
P. 153
152 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
wynikającym z tego badania jest stwierdzenie, że wśród uczestni-
czek programu edukacji seksualnej skoncentrowanej na abstynencji
wskaźnik nieplanowanych ciąż był niższy niż wśród kobiet, których
edukacja seksualna koncentrowała się przede wszystkim na anty-
koncepcji lub nie obejmowała w ogóle zagadnienia kontroli urodzeń.
Autorki badania przywołują w swoim artykule wyniki wcześniejszych
badań poświęconych wpływowi abstynenckiej edukacji seksualnej
na poziom aborcji wśród młodych kobiet (L. Bonner, M. W. Terwilli-
ger, S. Kuba, Birth Control Education Variables as Predictors
of Unplanned Pregnancy, w: „Western Psychological Association”,
April 1999). W badaniach tych stwierdzono niższy wskaźnik ciąż
u kobiet, które brały udział w abstynenckiej edukacji seksualnej.
(M. Williams, L. Bonner, Sex Education Attitudes and Outcomes Among North Ame-
rican Women, w: „Adolescence”, Vol. 41, nr 161, 2006, s. 2–14)
Wśród uczestniczek programu edu-
kacji seksualnej skoncentrowanej
na abstynencji wskaźnik nieplano- <<
wanych ciąż był niższy niż wśród
kobiet, których edukacja seksu-
alna koncentrowała się przede
wszystkim na antykoncepcji lub
nie obejmowała w ogóle zagad-
nienia kontroli urodzeń.
Pozytywne efekty abstynenckiej edukacji seksualnej potwierdzają
również wyniki badań nad programem FACTS (Family Accountability
Communicating Teen Sexuality). Badania te trwały 3,5 roku. Objęto
nimi 140 uczniów, których podzielono na 6 grup. W czterech z sze-
ściu grup uczniów odnotowano znaczący wzrost postaw
abstynenckich.
(L. Carter-Jessop, L. Franklin, J. Heath, G. Jimenez-Irizarry, M. Peace, Abstinence
Education for Urban Youth, w: „Journal of Community Health”, Vol. 25, nr 4, 2000,
s. 293–304)
Analiza wyników abstynenckiego programu Best Friends z Columbii,
realizowanego w 100 szkołach w całych Stanach Zjednoczonych