Page 154 - Ekologia prokreacji 2021
P. 154
7 . EDUKA C J A S EK S U ALNA I JEJ SK UTE CZNOŚĆ 153
wykazała, że uczniowie uczestniczący w programie niemal 6,5 razy
częściej wstrzymują się od aktywności seksualnej w porównaniu
z tymi uczniami, którzy w programie nie uczestniczą.
(R. Lerner, Can Abstinence Work? An Analysis of the Best Friends Program, w: „Ado-
lescent and Family Health”, Vol. 3, nr 4, 2005, s. 1–5)
Rezultaty badania, przeprowadzonego wśród 662 afroamerykań-
skich uczniów z czterech szkół publicznych w północno-wschodniej
części USA, potwierdzają pozytywny wpływ programu edukacyjnego
promującego przedmałżeńską abstynencję seksualną na zachowania
badanych w tej dziedzinie, analizowane po upływie 3, 6, 12, 18 i 24
miesięcy od jego zakończenia. W każdym z tych momentów odsetek
uczniów biorących udział w programie abstynenckim, którzy podjęli
aktywność seksualną, był niższy niż uczestników programu promu-
jącego tzw. bezpieczny seks (ang. safe sex model) i programu łączą-
cego elementy obu wcześniej wymienionych (ang. comprehensive
model) Przykładowo: po upływie 6 miesięcy wynosił on: wśród
uczestników edukacji abstynenckiej – 8,7%, edukacji promującej
bezpieczny seks – 23,9% i edukacji łączącej elementy obu wspo-
mnianych podejść – 13,5%, a po upływie 24 miesięcy – odpowied-
nio: 32,6%, 51,8% oraz 41,2%.
(J. B. Jemmott, L. S. Jemmott, G.T. Fong, Efficacy of a Theory-Based Abstinence-Only
Intervention Over 24 Months. A Randomized Controlled Trial With Young Adolescents,
w: „Archives of Pediatrics & Adolescents Medicine”, Vol. 164 , nr 2, 2010, s. 152–159)
Potwierdzenie pozytywnego wpływu edukacji abstynenckiej na za-
chowania młodzieży w sferze seksualnej przynoszą także wyniki
analizy przeprowadzonej przez Christinę C. Kim i Roberta Rectora
z „The Heritage Foundation”. Dokonali oni przeglądu 21 raportów
z badań, poświęconych ocenie efektów realizowanych w szkołach
amerykańskich programów edukacyjnych, promujących przedmał-
żeńską abstynencję seksualną. Wyniki zawarte w 16 z tych raportów
wskazują, że uczestnicy programów abstynenckich podejmowali
aktywność seksualną później niż młodzież niebiorąca w nich
udziału.
(Ch. C. Kim, R. Rector, Abstinence Education: Assessing the Evidence, w: „Backgro-
under” nr 2126, 2008, s. 1–22)