Page 154 - Ekologia prokreacji 2021
P. 154

7 .   EDUKA C J A   S EK S U ALNA   I   JEJ   SK UTE CZNOŚĆ  153

            wykazała, że uczniowie uczestniczący w programie niemal 6,5 razy
            częściej wstrzymują się od aktywności seksualnej w porównaniu
            z tymi uczniami, którzy w programie nie uczestniczą.

            (R. Lerner, Can Abstinence Work? An Analysis of the Best Friends Program, w: „Ado-
            lescent and Family Health”, Vol. 3, nr 4, 2005, s. 1–5)

            Rezultaty badania, przeprowadzonego wśród 662 afroamerykań-
            skich uczniów z czterech szkół publicznych w północno-wschodniej
            części USA, potwierdzają pozytywny wpływ programu edukacyjnego
            promującego przedmałżeńską abstynencję seksualną na zachowania
            badanych w tej dziedzinie, analizowane po upływie 3, 6, 12, 18 i 24
            miesięcy od jego zakończenia. W każdym z tych momentów odsetek
            uczniów biorących udział w programie abstynenckim, którzy podjęli
            aktywność seksualną, był niższy niż uczestników programu promu-
            jącego tzw. bezpieczny seks (ang. safe sex model) i programu łączą-
            cego elementy obu wcześniej wymienionych (ang. comprehensive
            model) Przykładowo: po upływie 6 miesięcy wynosił on: wśród
            uczestników edukacji abstynenckiej – 8,7%, edukacji promującej
            bezpieczny seks – 23,9% i edukacji łączącej elementy obu wspo-
            mnianych podejść – 13,5%, a po upływie 24 miesięcy – odpowied-
            nio: 32,6%, 51,8% oraz 41,2%.



            (J. B. Jemmott, L. S. Jemmott, G.T. Fong, Efficacy of a Theory-Based Abstinence-Only


            Intervention Over 24 Months. A Randomized Controlled Trial With Young Adolescents,

            w: „Archives of Pediatrics & Adolescents Medicine”, Vol. 164 , nr 2, 2010, s. 152–159)
            Potwierdzenie pozytywnego wpływu edukacji abstynenckiej na za-
            chowania młodzieży w sferze seksualnej przynoszą także wyniki
            analizy przeprowadzonej przez Christinę C. Kim i Roberta Rectora

            z „The Heritage Foundation”. Dokonali oni przeglądu 21 raportów

            z badań, poświęconych ocenie efektów realizowanych w szkołach
            amerykańskich programów edukacyjnych, promujących przedmał-
            żeńską abstynencję seksualną. Wyniki zawarte w 16 z tych raportów
            wskazują, że uczestnicy programów abstynenckich podejmowali
            aktywność seksualną później niż młodzież niebiorąca w nich
            udziału.
            (Ch. C. Kim, R. Rector, Abstinence Education: Assessing the Evidence, w: „Backgro-


            under” nr 2126, 2008, s. 1–22)
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159