Page 28 - Ekologia prokreacji 2021
P. 28
2 . D ZIEWIĘ Ć PIER W S Z y CH MIE S IĘ Cy Ż y CIA CZŁO WIEKA 27
modulacji reakcji elektrycznych mózgu. We wczesnym dzieciństwie
uczenie się oparte na bodźcach dźwiękowych wpływa na tworzenie
się i wzmacnianie długotrwałych ścieżek pamięci, co z kolei popra-
wia umiejętności rozróżniania, w szczególności te niezbędne do po-
strzegania i zrozumienia języka. Choć dotychczasowe obserwacje
behawioralne wykazują, że noworodki reagują na dźwięki obce
w inny sposób niż na dźwięki, na które były wystawione podczas
ciąży, podstawa neuronalna uczenia się płodów pozostaje wciąż nie-
zbadana. W artykule przedstawiamy bezpośrednie neuronalne za-
leżności związane z uczeniem się przez ludzkie płody bodźców
dźwiękowych podobnych do mowy. Płody, które w czasie ciąży sły-
szały różne słowa, wykazywały po urodzeniu wzmożoną aktywność
mózgu po usłyszeniu zmiany tonu charakterystycznego dla tych wy-
razów (wyniki są rozbieżne), w przeciwieństwie do niemowląt nie
wystawianych na te bodźce dźwiękowe podczas ciąży. Ponadto ist-
niała wyraźna zależność pomiędzy ilością bodźców dźwiękowych
obecnych podczas ciąży i aktywnością mózgu, przy czym większa
aktywność łączyła się z większą ilością bodźców językowych. Co wię-
cej, efekt uczenia się rozszerzył się także na inne, podobne dźwięki
mowy, nieuwzględnione w materiale przedstawianym płodom. Uzy-
skane wyniki wskazują na powiązania neuronalne nastawione na
elementy języka usłyszane przed narodzeniem oraz ich przedstawie-
nie w pamięci”.
(E. Partanen, T. Kujala, R. Näätänen, et al., Learning-induced neural plasticity of spe-
ech processing before birth, „Proceedings of the National Academy of Sciences”,
2013 Sep 10; 110(37), s. 15145-15150
o jakich umiejętnościach płodu ludzkiego
mówią autorzy badań naukowych? **
W artykule przeglądowym opublikowanym w 2012 roku w czasopi-
śmie „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine” przedstawiono wy-
niki badań dotyczących rozwoju płodu ludzkiego. Na ich podstawie
można stwierdzić m.in., że już w połowie siódmego tygodnia ciąży
** Informacje i cytaty przedstawione w podrozdziale „O jakich umiejętnościach pło-
du...” podano za: A. S. Kadić, M. Predojević, Fetal neurophysiology according to ge-
stional age, w: „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine”, Vol. 17, 2012, s. 256–260.