Page 28 - Ekologia prokreacji 2021
P. 28

2 .   D ZIEWIĘ Ć   PIER W S Z y CH   MIE S IĘ Cy   Ż y CIA   CZŁO WIEKA  27

            modulacji reakcji elektrycznych mózgu. We wczesnym dzieciństwie
            uczenie się oparte na bodźcach dźwiękowych wpływa na tworzenie
            się i wzmacnianie długotrwałych ścieżek pamięci, co z kolei popra-
            wia umiejętności rozróżniania, w szczególności te niezbędne do po-
            strzegania i zrozumienia języka. Choć dotychczasowe obserwacje
            behawioralne wykazują, że noworodki reagują na dźwięki obce
            w inny sposób niż na dźwięki, na które były wystawione podczas
            ciąży, podstawa neuronalna uczenia się płodów pozostaje wciąż nie-
            zbadana. W artykule przedstawiamy bezpośrednie neuronalne za-
            leżności związane z uczeniem się przez ludzkie płody bodźców
            dźwiękowych podobnych do mowy. Płody, które w czasie ciąży sły-
            szały różne słowa, wykazywały po urodzeniu wzmożoną aktywność
            mózgu po usłyszeniu zmiany tonu charakterystycznego dla tych wy-
            razów (wyniki są rozbieżne), w przeciwieństwie do niemowląt nie
            wystawianych na te bodźce dźwiękowe podczas ciąży. Ponadto ist-
            niała wyraźna zależność pomiędzy ilością bodźców dźwiękowych
            obecnych podczas ciąży i aktywnością mózgu, przy czym większa
            aktywność łączyła się z większą ilością bodźców językowych. Co wię-
            cej, efekt uczenia się rozszerzył się także na inne, podobne dźwięki
            mowy, nieuwzględnione w materiale przedstawianym płodom. Uzy-
            skane wyniki wskazują na powiązania neuronalne nastawione na
            elementy języka usłyszane przed narodzeniem oraz ich przedstawie-
            nie w pamięci”.

            (E. Partanen, T. Kujala, R. Näätänen, et al., Learning-induced neural plasticity of spe-
            ech processing before birth, „Proceedings of the National Academy of Sciences”,

            2013 Sep 10; 110(37), s. 15145-15150
                o jakich umiejętnościach płodu ludzkiego
                mówią autorzy badań naukowych?         **



            W artykule przeglądowym opublikowanym w 2012 roku w czasopi-
            śmie „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine” przedstawiono wy-
            niki badań dotyczących rozwoju płodu ludzkiego. Na ich podstawie
            można stwierdzić m.in., że już w połowie siódmego tygodnia ciąży

            ** Informacje i cytaty przedstawione w podrozdziale „O jakich umiejętnościach pło-
            du...” podano za: A. S. Kadić, M. Predojević, Fetal neurophysiology according to ge-

            stional age, w: „Seminars in Fetal & Neonatal Medicine”, Vol. 17, 2012, s. 256–260.
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33