Page 23 - Ekologia prokreacji 2021
P. 23

22   EK OL OGIA   PR OKRE A C JI .   V ADEME CUM

                  aktywna. Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg, reaguje na smak wód
                  płodowych, połykając ich więcej, gdy stają się słodsze, a zaprzestając
                  picia, gdy są gorzkie, kwaśne lub słone. Wrażliwość dotykowa po-
                  zwala mu odczuć świat wewnątrzmaciczny „na własnej skórze”. Do-
                  tyka siebie, pępowiny, łożyska, ścian macicy.  Silne bodźce,
                  zmieniające warunki w łonie wywołują dyskomfort, któremu dziecko
                  stara się aktywnie przeciwstawić. W tym okresie życia można uspo-
                  kajać dziecko przemawiając do niego czule, słuchając muzyki lub
                  śpiewając coś miłego, czytając to, co wprawia matkę w dobry
                  nastrój.


                                      szósty miesiąc

                  Proporcje ciała dziecka stają się podobne do tych, jakie będą przy
                  urodzeniu. Osiąga ono 25–30 cm wzrostu i waży już 50–70 dkg. Skó-

                  ra jest obficie pokryta mazią płodową. Wytwarzają się wiązadła sta-
                  wowe, kostnieje szkielet. Płuca zaczynają wytwarzać surfaktant,
                  który pomoże im po urodzeniu w rozprężaniu się i nabieraniu po-
                  wietrza, dlatego w następnym miesiącu wzrastają szanse na przeży-
                  cie dziecka, jeżeli urodziło się za wcześnie. Dziecko magazynuje już
                  produkty potrzebne po urodzeniu, np. wapń, żelazo, białka. Zakoń-
                  czyło się powstawanie komórek nerwowych, natomiast intensywnie
                  zwiększa się liczba połączeń między nimi, np. w mózgu na obszarze
                  wielkości łebka od szpilki mieści się około 70 tysięcy komórek, a po-
                  między nimi w 24. tygodniu życia istnieją już 124 miliony połączeń.
                  W czasie snu pojawia się u dziecka tzw. faza REM, tzn. szybkich ru-
                  chów gałek ocznych (marzeń sennych), w czasie której następuje
                  dojrzewanie mózgu (porządkowanie wrażeń i odczuć, ich selekcjo-
                  nowanie i zapamiętywanie). Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg. Uczy
                  się od matki rytmu naprzemiennej aktywności. Dalszy rozwój dziec-
                  ka polegać będzie na doskonaleniu pracy wszystkich działających już
                  narządów i układów, nabieraniu wagi i zwiększaniu wzrostu.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28