Page 23 - Ekologia prokreacji 2021
P. 23
22 EK OL OGIA PR OKRE A C JI . V ADEME CUM
aktywna. Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg, reaguje na smak wód
płodowych, połykając ich więcej, gdy stają się słodsze, a zaprzestając
picia, gdy są gorzkie, kwaśne lub słone. Wrażliwość dotykowa po-
zwala mu odczuć świat wewnątrzmaciczny „na własnej skórze”. Do-
tyka siebie, pępowiny, łożyska, ścian macicy. Silne bodźce,
zmieniające warunki w łonie wywołują dyskomfort, któremu dziecko
stara się aktywnie przeciwstawić. W tym okresie życia można uspo-
kajać dziecko przemawiając do niego czule, słuchając muzyki lub
śpiewając coś miłego, czytając to, co wprawia matkę w dobry
nastrój.
szósty miesiąc
Proporcje ciała dziecka stają się podobne do tych, jakie będą przy
urodzeniu. Osiąga ono 25–30 cm wzrostu i waży już 50–70 dkg. Skó-
ra jest obficie pokryta mazią płodową. Wytwarzają się wiązadła sta-
wowe, kostnieje szkielet. Płuca zaczynają wytwarzać surfaktant,
który pomoże im po urodzeniu w rozprężaniu się i nabieraniu po-
wietrza, dlatego w następnym miesiącu wzrastają szanse na przeży-
cie dziecka, jeżeli urodziło się za wcześnie. Dziecko magazynuje już
produkty potrzebne po urodzeniu, np. wapń, żelazo, białka. Zakoń-
czyło się powstawanie komórek nerwowych, natomiast intensywnie
zwiększa się liczba połączeń między nimi, np. w mózgu na obszarze
wielkości łebka od szpilki mieści się około 70 tysięcy komórek, a po-
między nimi w 24. tygodniu życia istnieją już 124 miliony połączeń.
W czasie snu pojawia się u dziecka tzw. faza REM, tzn. szybkich ru-
chów gałek ocznych (marzeń sennych), w czasie której następuje
dojrzewanie mózgu (porządkowanie wrażeń i odczuć, ich selekcjo-
nowanie i zapamiętywanie). Dziecko ćwiczy ruchy ssące warg. Uczy
się od matki rytmu naprzemiennej aktywności. Dalszy rozwój dziec-
ka polegać będzie na doskonaleniu pracy wszystkich działających już
narządów i układów, nabieraniu wagi i zwiększaniu wzrostu.