Page 26 - Ekologia prokreacji 2021
P. 26

2 .   D ZIEWIĘ Ć   PIER W S Z y CH   MIE S IĘ Cy   Ż y CIA   CZŁO WIEKA  25

            Naukowcy z Wydziału Neuropsychologii paryskiego Uniwersytetu
            Kartezjusza zaobserwowali, że miesięczne niemowlę pamięta muzy-
            kę, której słuchało w okresie prenatalnym (w trzecim trymestrze).
            Badaniom poddano 25 kobiet w ciąży, z tylu też kobiet składała się
            grupa kontrolna. Kobietom w ciąży puszczano dwa razy dziennie
            muzykę graną na pianinie. Po narodzinach dzieci obserwowano ich
            reakcję na tę samą melodię oraz reakcję dzieci z grupy kontrolnej.
            U wszystkich niemowląt poddanych eksperymentowi stwierdzono
            zmiany w rytmie bicia serca, wskazujące na to, że pamiętają muzykę
            słuchaną przed narodzeniem.
            (C. Granier-Deferre et al., A Melodic Contour Repeatedly Experienced by Human Ne-


            ar-Term Fetuses Elicits a Profound Cardiac Reaction One Month after Birth, PLoS One.
            2011 February 23; 6(2): e17304)

                  „warunki, w których żyje płód, można porównać do wa-
                  runków na dużych wysokościach. u dorosłego człowieka
                  nasycenie tlenem krwi wynosi 95%, natomiast w żyle pę-
                  powinowej płodu (krew utlenowana, płynąca z łożyska do
                  płodu) zaledwie 50–60% (a więc płód żyje w atmosferze
                  mont everest)”.

                  (A. Malarewicz (red.), Położnictwo. Podstawy opieki położniczej. Podręcznik
                  dla studentów licencjackich i magisterskich kierunków położnictwa i gine-
                  kologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana
                  Kochanowskiego, Kielce 2009, s. 73)


            Naukowcy z Francji opublikowali w czasopiśmie „Proceedings of the
            National Academy of Sciences” wyniki badania dotyczącego możli-

            wości słuchowych dzieci przed narodzeniem. Napisali m.in.: „Onto-
            genia funkcji językowych ludzkiego mózgu jest wciąż nieuchwytna.
            Choć opisano już niektóre możliwości słuchowe istniejące przed
            urodzeniem, sam fakt i sposób, w jaki tak nierozwinięta kora mózgo-
            wa mogłaby przetwarzać mowę, pozostają niewyjaśnione. W tym
            badaniu użyliśmy funkcjonalnego obrazowania optycznego w celu
            oceny reakcji mózgu na sylaby w najmłodszym wieku, w którym
            możliwy jest u ludzi zapis reakcji korowych na bodźce zewnętrzne
            (28–32. tydzień ciąży). W tym okresie kora mózgowa nie wytworzyła
            jeszcze w pełni struktury warstwowej. Wiele neuronów wciąż
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31