Page 25 - Ekologia prokreacji 2021
P. 25

24   EK OL OGIA   PR OKRE A C JI .   V ADEME CUM

                  jaki daje odpoczynek w dużym i miękkim fotelu. Dochodzi do tego
                  jeszcze pamięć środowiska wodnego, wyrażająca się ulubionym
                  przez wielu odpoczynkiem w wannie wypełnionej ciepłą wodą”.
                  (A. Malarewicz (red.), Położnictwo. Podstawy opieki położniczej. Podręcznik dla stu-
                  dentów licencjackich i magisterskich kierunków położnictwa i ginekologii, Wydaw-
                  nictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce
                  2009, s. 78)


                        „w (...) badaniach przeprowadzonych przez emmę werner
                        na hawajach (1986) odkryto, że należące do klasy średniej
                        kobiety, które miały negatywny stosunek do własnej cią-
                        ży lub które doznały w czasie jej trwania jakiegoś urazu,
                        częściej doświadczały komplikacji podczas porodu, a ich
                        dzieci częściej rodziły się z niedowagą niż to było u matek
                        nieodczuwających tak wysokiego poziomu stresu lub lęku.
                        wśród kobiet ubogich, z których większość żyje w stanie
                        chronicznego stresu i dezorganizacji, podobna sytuacja nie
                        prowadzi do analogicznych skutków”.

                        (H. Bee, D. Boyd, Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i Spółka, Poznań 2007,
                        s. 91)




                  Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Ma-
                  astricht wśród 93 kobiet w ciąży wykazały, że dzieci w 30. tygodniu
                  od poczęcia mają wykształcone możliwości pamięci krótkotermino-
                  wej. Badaniu poddano dzieci w wieku 30, 32, 34 i 36 tygodni. Bada-
                  nie powtórzono w 38. tygodniu od poczęcia. Polegało ono na
                  poddawaniu dzieci wibroakustycznej stymulacji, powtarzanej co
                  30 sekund do momentu, w którym pojawił się „nawyk” i dzieci nie
                  reagowały już na stymulację, ewidentnie traktując dźwięk jako bez-
                  pieczny. Badacze stwierdzili, że płody posiadają pamięć krótkoter-
                  minową (dziesięciominutową) przynajmniej od 30. tygodnia wieku
                  ciążowego, a 34-tygodniowy płód jest w stanie przechowywać infor-
                  macje i odzyskać je w cztery tygodnie później
                  (C. E. H. Dirix, J. G. Nijhuis, H. W. Jongsma, G. Hornstra, Aspects of Fetal Learning and
                  Memory, w: „Child Development”, July/August 2009, Vol. 80, nr 4, s. 1251–1258)
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30