Page 16 - Ekologia prokreacji 2021
P. 16
1 . Z APŁODNIENIE POCZ Ą TKIEM Ż y CIA CZŁO WIEKA 15
podczas konferencji naukowej w polskiej akademii nauk
w Poznaniu w 2012 r. naukowcy z różnych dziedzin dyskuto-
wali na temat: „człowiek – od kiedy?”. Profesorowie gene-
tyki zgodnie przyznali, że od momentu wniknięcia plemnika
do komórki jajowej mamy do czynienia z życiem ludzkim.
• a. legocki (instytut chemii bioorganicznej Pan) stwier-
dził: „zarodek jest człowiekiem, bo jeśli nie, to czym
jest? nie jest jedynie tkanką ludzką, bo jeśli tak, to
czyją?”;
• m. Świtoński (uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu,
wiceprezes poznańskiego oddziału Pan): „Kiedy mó-
wimy o początku życia, nie ma wątpliwości, że życie
zaczyna się wtedy, kiedy komórka jajowa zostaje
zapłodniona. ta zapłodniona komórka ma potencjał
rozwoju w cały organizm, także ludzki”;
• a. muszala (dyrektor instytutu bioetyki uniwersytetu
Jana Pawła ii w Krakowie): „mówimy o człowieku od
momentu, kiedy zaczyna się jego życie, a zatem od
momentu zapłodnienia. traktujemy zygotę jako czło-
wieka”.
(Konferencja naukowa w Polskiej akademii nauk, sesja „Człowiek – od
kiedy?”; h�p://www.pan.poznan.pl/archiwum/2012.htm)
„Rozwój dziecka zaczyna się już w chwili poczęcia. Z zapłodnionej
komórki jajowej, poprzez wiele złożonych etapów rozwojowych, za-
programowanych i kontrolowanych genetycznie, dziecko zmienia
i doskonali swą strukturę fizyczną, aby osiągnąć w końcowym eta-
pie rozwoju osobniczego (ontogenetycznego) pełną dojrzałość bio-
logiczną. Główną cechą charakteryzującą rozwój dziecka, a równo-
cześnie różniącą dziecko od człowieka dorosłego, jest nieustannie
postępująca zmienność w zakresie cech somatycznych, motorycz-
nych i psychicznych występująca w czasie. Dziecko nie jest zatem
zminiaturyzowanym modelem człowieka dorosłego”.
(Cz. Szmigiel, Problemy domowe w chorobach wieku rozwojowego, w: „Domowy
Poradnik Medyczny”, red. K. Janicki, PZWL, Warszawa 1998, s. 210)